Möbler och inredning – Skandinaviens största utbud online | Homeroom
Varukorg

Allmänna villkor

Allmänt

Vi som tillhandahåller siten www.homeroom.se, är en del av Ellos AB, org. nr 556044-0264, 501 86 Borås, Sverige. Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Homeroom.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår site.

Företagsinformation

Telefon: 033-22 50 33
Öppettider: Måndag till Fredag: 7.30 - 21.00, Lördag: 9.00 - 17.00, Söndag: 9.00 - 21.00
Adress: Ellos AB , 501 10 BORÅS
Besöksadress: Ödegärdsgatan 6, Viared
Organisationsnummer: 556044-0264
E-postadress: customerservice@homeroom.se

Priser & avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår site. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Fraktavgifter

Vi tillhandahåller alltid hemleverans, där fraktavgiften baseras på vikten av varje beställt pakets enskilda vikt. Avgiften täcker framplockning, emballering lastning, frakthandlingar och kvitto.

Våra avgifter för närvarande

Postpaket som väger 0-20 kg kan levereras till utlämningsställe för 39 kr.
Hempaket – Leveranskostnad per paket (se paketuppdelning i kassan)
0-10 kg 99 SEK
10-35 kg 199 SEK

Hemleverans för större/tyngre varor – Leveranskostnad per paket (se paketuppdelning i kassan)

10-19 kg 349 SEK
19-35 kg 399 SEK
35-50 kg 449 SEK
50-99 kg 499 SEK
Över 100 kg 599 SEK

Inbärningshjälp av 2 personer +399 SEK extra - du får varorna inburna till den plats du önskar i ditt hem

Returfrakt normalpaket 45 SEK
Returfrakt större vikt och volym (Upphämtning dagtid) 240 SEK
Outlöst paket 199 SEK

För mer information om tjänsterna, se längre ner i texten, under Leveranssätt.

Leveranssätt

Din beställning kan delas upp i olika leveranser eftersom varorna kan plockas från olika varulager. Vi levererar till den adress du registrerat på homeroom.se. I dagsläget erbjuder vi tre olika leveranssätt:

Postpaket till utlämningsställe

Om du väljer leverans till utlämningsställe hämtar du ditt paket hos närmaste postombud eller det utlämningsställe du valt. Mindre försändelser kan skickas direkt hem till din brevlåda. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t.ex. större mattor) kan inte levereras via Postens utlämningsställen. För dessa produkter bjuder vi på hemleverans.

Hempaket - postpaket med hemleverans

Med leveranssätt Hempaket får du ditt paket levererat ända hem till din ytterdörr på vardagar. Du aviseras via sms eller telefon och kan välja dag och tid för leveransen med ett leveranstidsfönster på 2 – 3 timmar. Det är viktigt att du uppger rätt telefonnummer när du lägger din beställning. Till vissa orter erbjuds leverans endast under dagtid. För adresser med lantbrevbärare saknas tjänsten Hempaket. Har du lantbrevbärare kan du ändå kostnadsfritt få paketet levererat hem med ordinarie tur efter kontakt med Posten.

Hemleverans för större/tyngre varor

Större och tyngre varor levereras med transportör hem till dig. Vid hemkörning transporteras varorna hem till husets ytterport/tomtgräns. Om du önskar, har du på de flesta orter även möjlighet att boka leverans med inbärning mot en extra kostnad. Före leverans blir du kontaktad av transportören. Leverans sker mellan 8-17 och på vissa orter även kvällstid 17-21. Hemkörning kräver att du bor utmed körbar väg. På de flesta orter kan vi dessutom erbjuda hjälp med att få varorna inburna i ditt hem för 399 kr, om valet finns gör du det i samband med beställningen.

Betalsätt

Tillsammans med Elpy erbjuder vi möjligheten att handla hos oss med faktura och delbetalning. Elpy är ett varumärke och betallösning från Ellos AB i samarbete med Resursbank med syfte att möjliggöra enkla betalningar för Ellos Groups samtliga bolag i en och samma tjänst. Betalningar genom Elpy ger dig som kund en större frihet att själv bestämma när och hur du vill betala för de varor du köper, och du hanterar enkelt dina betalningar på elpy.com.

Du har fyra betalsätt att välja mellan vid köp hos oss, vänligen se nedan för ytterligare information:

Betala sen – 14-dagars faktura

Få hem dina varor först. Betala sen. Men 14-dagars faktura blir ditt köp enkelt, och du betalar ingen faktureringsavgift. Efter ditt köp får du flera möjligheter för hur du vill betala ditt köp och kan exempelvis välja att flytta fram betaltiden eller delbetala ditt köp.

Om du valt att betala ditt köp med 14 dagars faktura och inte vill betala ditt köp vid förfallodagen kan du logga in på elpy.com och välja att flytta fram betaldagen. Det gör du genom att klicka på ”Betalningsalternativ” efter att du loggat in på hemsidan. Du kan själv mot en avgift välja om du vill flytta fram förfallodatumet 10 eller 30 dagar. Du har även möjligheten att flytta ditt köp till ett delbetalningskonto och betala valfritt belopp först nästa månad.

Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt 14-dagars faktura, vänligen se Villkor för faktura.

Betala i slutet av månaden - Månadsfaktura

Med betalsätt Månadsfaktura betalar du i slutet av månaden. En faktureringsavgift om 29 kr tillkommer till din faktura. Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Månadsfaktura, vänligen se Villkor för faktura.

Dela upp - Delbetalningskonto

Genom att välja betalsätt Delbetalningskonto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Då kan du välja att betala ett valfritt belopp först nästa månad, och du betalar ditt köp i en takt som passar dig. Du kan samla alla dina Elpy-köp på samma konto. Effektiv årsränta är för närvarande 29,91% och nominell årsränta uppgår till 20,28% och du betalar en administrationsavgift på 29kr/mån. För mer information om betalsätt Delbetalningskonto vänligen se Villkor för konto.

Kortbetalning

Du betalar med ditt betalkort direkt i kassan på www.homeroom.se. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i Sverige. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert.

Kreditupplysning

När du genomför din första betalning med Elpy genomför vi en kreditupplysning på ditt personnummer för att bedöma din förmåga att betala. När en kreditprövning genomförs skickas en bekräftelse hem till dig från det företag vi samarbetar med. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är inte synlig för andra företag. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia.

Ångerrätt

Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och testa den vara som du köpt. Om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan. Vill du returnera en vara, skall det göras i originalförpackningen och med ifylld retursedel/etikett. Gå in på homeroom.se och logga in på Mina Sidor/Mina Beställningar, där du antingen kan printa eller få retursedel/etikett skickad till dig för varan/ordern det gäller. Du slipper då lägga ut för returfrakten och avgiften regleras istället vid återbetalningen, som sker inom längst 14 dagar. Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av.

Vid retur tillkommer returavgift som för närvarande är 45 kr för varor under 20 kg. Vid retur över 20kg tillkommer utöver de 45 kr i returavgift också 195 kr i returfrakt, dvs totalt 240kr.

Väljer du att returnera hela eller delar av din order, återbetalar vi för returnerad produkt, dock inte leverans- eller returavgiften. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.

Ångerfristen börjar tidigast löpa den dag som du tar emot leveransen och följesedel.

Ångerrätten gäller i stort sett alla varor i vårt sortiment. Ångerrätten gäller dock inte varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar. Detta kan till exempel vara en säng i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig, eller med en specialbeställd sänggavel.

Vid retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 033-22 50 33, e-post customerservice@homeroom.se.

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 033-22 50 33 eller via e-post customerservice@homeroom.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid", efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som anges på retursedeln. Se mer under rubriken ”Så här returnerar du” nedan. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Vid retur står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. Summan återförs till de kontokort som betalningen gjorts ifrån.

Bytesrätt

Vill du byta en vara gör du en retur enligt ovan, samtidigt som du lägger en helt ny beställning på homeroom.se. Vi återbetalar ej frakt- och returavgifter.

Vid retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift för försändelser som inte tagits emot vid beställd hemleverans motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering enligt prislistan som anges ovan.

Så här returnerar du

Vill du returnera en vara, skall det göras inom 30 dagar, i originalförpackningen och med ifylld retursedel/etikett. Om retursedel saknas, gå in på homeroom.se och logga in på Mina Sidor/Mina Beställningar, där du antingen kan printa eller få retursedel/etikett skickad till dig för varan/ordern det gäller. Du slipper då lägga ut för returfrakten och avgiften regleras istället vid återbetalningen, som sker inom längst 14 dagar.

Du betalar endast en returavgift som debiteras dig i efterhand oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen i originalförpackningen innan du returnerar varorna. Returetiketten klistras sedan på emballaget.

Försändelser under ca 20 kg som levererats med PostNord kan du välja att lämna in hos deras ombud. Försändelser som levererats med speditör samt vid större och tyngre försändelser över ca 20 kg, kontakta speditören för att boka tid för upphämtning. Uppgifterna finns på Retursedeln.

Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs i från eller krediteras från din faktura .

Miljöansvar

Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Dock är det direkt olämpligt att skicka elavfall per post, varför vi inte kan samla in avfallet. När du köper en elektrisk produkt från oss kan du enkelt lämna in dina gamla elektroniska apparater hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.

Medlem i Svensk Digital Handel

Ellos är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 GÖTEBORG
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Krossgaranti

Vi ersätter alltid transportskadat glas och porslin. För frågor eller anmälan av transportskadat gods vänligen kontakta oss på telefonnummer 033-22 50 33 eller via e-post customerservice@homeroom.se.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår site.

Force majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Köpgaranti

När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något problem inträffar. Köpgarantin är gratis och gäller för registrerade användare hos PriceRunner.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom en timme efter ditt köp genomföra din registrering. Det är gratis och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti

För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig personligen. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är skadad, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.

Köpgarantin ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader betalas ingen ersättning.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler samt lista på kategorier som är undantagna.

Personuppgiftspolicy Homeroom

Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Homeroom”) behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Homeroom.

1. Dataskyddsombud
Homeroom har utsett Magnus Axelsson till dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Homeroom behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är dpo@ellosgroup.se.

2. Personuppgifter som behandlas
De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från annan.

Personuppgifter som du lämnar till oss
När du genomför ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar användarkonto, tecknar försäkring, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller tar i anspråk dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen kommer du att lämna personuppgifter till oss. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.

Personuppgifter som vi samlar in från dig
När du genomför ett köp hos Homeroom, när du kontaktar oss och när du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier kommer vi att samla in personuppgifter om dig. Sådan information är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss såsom bland annat inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (så som geografisk plats, sessionstid, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen samt information om din övriga användning av våra tjänster och produkter), sök- och köphistorik, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din aktivitet på våra sidor, sociala nätverk samt på vår sajt.

Personuppgifter om dig som vi får från annan
Homeroom kan komma att ta emot e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Homeroom behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Homeroom att informera dig som tredje part om behandlingen.

3. Varför och enligt vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?
För kundservice och administration av kundförhållande
Vi behandlar namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadress, köphistorik och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss i syfte att ge dig god kundservice och för att administrera vårt kundförhållande med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer för det fall du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt vårt berättigade intresse att tillhandahålla god service i det fall du inte är kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att leverera våra produkter till dig eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För kreditgivning
Vi behandlar uppgifter om dig och ditt köp för att möjliggöra för dig att genomföra köp på kredit. Vi kommer av den anledningen att behandla ditt kundnummer, din köphistorik, kreditinformation såsom t.ex. din beviljade kredit samt ditt personnummer. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

För marknadsföring
Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress, din köphistorik och uppgifter om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanjerbjudanden till dig via e-post, sms eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Homeroom eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt.

För automatiserat beslutsfattande eller profilering
För att kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden till dig kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter om dig. Sådana uppgifter är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss, information om dina surfvanor, sök- och köphistorik, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din övriga aktivitet på våra sidor, sociala nätverk och vår sajt. Baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende (s.k. profilering) ger vi dig sedan automatiskt anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror du kommer uppfatta som intressanta och relevanta för dig. Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Homeroom eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt.

För statistik
Vi behandlar ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För hantering av reklamationer, returer m.m.
Vi behandlar namn, adress, mobil- och telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.

För bokföring
Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Homeroom för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, mobil- och telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.

4. Till vem lämnar vi vidare personuppgifterna och var behandlar vi dem geografiskt?
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag som ingår i Ellos Group-koncernen.

Homeroom kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, samarbetspartners för marknadsföring, kreditupplysnings- eller inkassobyråer för kreditupplysningskontroller samt advokatbyråer för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet. Om du gör ett köp på kredit kan vi även komma att lämna ut dina personuppgifter till Resurs Bank AB. Samtliga dessa aktörer är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Homeroom kan komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer och samarbetspartners som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy och våra instruktioner.

Homeroom kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Homeroom lämnar ut sådana personuppgifter. Homeroom kan även komma att lämna ut dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Homeroom tillgångar.

Homeroom behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, kommer vi att vidta åtgärder för att säkerställa att överföringen sker på ett lagligt sätt och att dina uppgifter fortsätter att vara skyddade av de mottagande parterna undanför EU/EES.

5. Hur länge behandlar vi personuppgifterna?
Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.

Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

Personuppgifter som vi behandlar för marknadsföring behandlas till dess att du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber oss att sluta kontakta dig. I samband med detta kommer vi även, i den utsträckning som det är möjligt, att radera de personuppgifter som vi behandlar om dig relaterade till automatiserat beslutsfattande och/eller profilering.

Personuppgifter som vi behandlar för att föra statistik behandlas fram till dess att aktuellt bokföringsmaterial har raderats, närmare bestämt i 7 år.

Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som vi enligt lag har dessa rättsliga förpliktelser.

Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål behandlas i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

6. Dina rättigheter
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).

Rätt till information, tillgång, rättelse, radering m.m.
Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan när som helst begära rättelser av felaktiga uppgifter och du kan också ha rätt att be oss radera de personuppgifter vi har registrerade om dig, begära att behandlingen begränsas samt begära att vi ger dig en kopia av dessa personuppgifter.

Om du inte har grund för din begäran eller din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, har vi rätt att vägra att gå din begäran tillmötes alternativt ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför.

Rätt till dataportabilitet
Du kan ha rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt att invända mot direktmarknadsföring
Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta/dessa ändamål ber vi dig att meddela oss det genom att kontakta oss på våra kontaktuppgifter som anges nedan, se punkten 7. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort personuppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.

Rätt att lämna in klagomål
Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter enligt punkten 7 nedan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

7. Kontakta oss
Du kan kontakta oss på följande sätt:
via e-post: customerservice@homeroom.se
via telefon: 033-22 50 33

Eller genom att skriva brev till Homeroom:

Ellos AB
Box 961
501 10 BORÅS
referens Homeroom