Varukorg

Allmänna villkor


Allmänt

Vi som tillhandahåller siten www.homeroom.se, är en del av Ellos AB, org. nr 556044-0264, 501 86 Borås, Sverige. Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Homeroom.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår site.


Företagsinformation

Telefon: 033-22 50 33
Öppettider: Måndag till Fredag: 7.30 - 21.00, Lördag: 9.00 - 17.00, Söndag: 9.00 - 21.00
Adress: Ellos AB , 501 10 BORÅS
Besöksadress: Ödegärdsgatan 6, Viared
Organisationsnummer: 556044-0264
E-postadress: customerservice@homeroom.se


Priser & avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår site. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.


Fraktavgifter

Vi tillhandahåller alltid hemleverans, där fraktavgiften baseras på vikten av varje beställt pakets enskilda vikt. Avgiften täcker framplockning, emballering lastning, frakthandlingar och kvitto.


Våra avgifter för närvarande

Postpaket som väger 0-20 kg kan levereras till utlämningsställe för 39 kr.
Hempaket – Leveranskostnad per paket (se paketuppdelning i kassan)
0-10 kg 99 SEK
10-35 kg 199 SEK

Hemleverans för större/tyngre varor – Leveranskostnad per paket (se paketuppdelning i kassan)

10-19 kg 349 SEK
19-35 kg 399 SEK
35-50 kg 449 SEK
50-99 kg 499 SEK
Över 100 kg 599 SEK

Inbärningshjälp av 2 personer +399 SEK extra - du får varorna inburna till den plats du önskar i ditt hem

Returfrakt normalpaket 45 SEK
Returfrakt större vikt och volym (Upphämtning dagtid) 240 SEK
Outlöst paket 199 SEK

För mer information om tjänsterna, se längre ner i texten, under Leveranssätt.


Leveranssätt

Din beställning kan delas upp i olika leveranser eftersom varorna kan plockas från olika varulager. Vi levererar till den adress du registrerat på homeroom.se. I dagsläget erbjuder vi tre olika leveranssätt:

Postpaket till utlämningsställe

Om du väljer leverans till utlämningsställe hämtar du ditt paket hos närmaste postombud eller det utlämningsställe du valt. Mindre försändelser kan skickas direkt hem till din brevlåda. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t.ex. större mattor) kan inte levereras via Postens utlämningsställen. För dessa produkter bjuder vi på hemleverans.

Hempaket - postpaket med hemleverans

Med leveranssätt Hempaket får du ditt paket levererat ända hem till din ytterdörr på vardagar. Du aviseras via sms eller telefon och kan välja dag och tid för leveransen med ett leveranstidsfönster på 2 – 3 timmar. Det är viktigt att du uppger rätt telefonnummer när du lägger din beställning. Till vissa orter erbjuds leverans endast under dagtid. För adresser med lantbrevbärare saknas tjänsten Hempaket. Har du lantbrevbärare kan du ändå kostnadsfritt få paketet levererat hem med ordinarie tur efter kontakt med Posten.

Hemleverans för större/tyngre varor

Större och tyngre varor levereras med transportör hem till dig. Vid hemkörning transporteras varorna hem till husets ytterport/tomtgräns. Om du önskar, har du på de flesta orter även möjlighet att boka leverans med inbärning mot en extra kostnad. Före leverans blir du kontaktad av transportören. Leverans sker mellan 8-17 och på vissa orter även kvällstid 17-21. Hemkörning kräver att du bor utmed körbar väg. På de flesta orter kan vi dessutom erbjuda hjälp med att få varorna inburna i ditt hem för 399 kr, om valet finns gör du det i samband med beställningen.


Betalsätt

Tillsammans med Elpy erbjuder vi möjligheten att handla hos oss med faktura och delbetalning. Elpy är ett varumärke och betallösning från Ellos AB i samarbete med Resursbank med syfte att möjliggöra enkla betalningar för Ellos Groups samtliga bolag i en och samma tjänst. Betalningar genom Elpy ger dig som kund en större frihet att själv bestämma när och hur du vill betala för de varor du köper, och du hanterar enkelt dina betalningar på elpy.com.

Du har fyra betalsätt att välja mellan vid köp hos oss, vänligen se nedan för ytterligare information:

Betala sen – 14-dagars faktura

Få hem dina varor först. Betala sen. Men 14-dagars faktura blir ditt köp enkelt, och du betalar ingen faktureringsavgift. Efter ditt köp får du flera möjligheter för hur du vill betala ditt köp och kan exempelvis välja att flytta fram betaltiden eller delbetala ditt köp.

Om du valt att betala ditt köp med 14 dagars faktura och inte vill betala ditt köp vid förfallodagen kan du logga in på elpy.com och välja att flytta fram betaldagen. Det gör du genom att klicka på ”Betalningsalternativ” efter att du loggat in på hemsidan. Du kan själv mot en avgift välja om du vill flytta fram förfallodatumet 10 eller 30 dagar. Du har även möjligheten att flytta ditt köp till ett delbetalningskonto och betala valfritt belopp först nästa månad.

Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt 14-dagars faktura, vänligen se Villkor för faktura.

Betala i slutet av månaden - Månadsfaktura

Med betalsätt Månadsfaktura betalar du i slutet av månaden. En faktureringsavgift om 29 kr tillkommer till din faktura. Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Månadsfaktura, vänligen se Villkor för faktura.

Dela upp - Delbetalningskonto

Genom att välja betalsätt Delbetalningskonto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Då kan du välja att betala ett valfritt belopp först nästa månad, och du betalar ditt köp i en takt som passar dig. Du kan samla alla dina Elpy-köp på samma konto. Effektiv årsränta är för närvarande 29,91% och nominell årsränta uppgår till 20,28% och du betalar en administrationsavgift på 29kr/mån. För mer information om betalsätt Delbetalningskonto vänligen se Villkor för konto.

Kortbetalning

Du betalar med ditt betalkort direkt i kassan på www.homeroom.se. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i Sverige. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert.

Kreditupplysning

När du genomför din första betalning med Elpy genomför vi en kreditupplysning på ditt personnummer för att bedöma din förmåga att betala. När en kreditprövning genomförs skickas en bekräftelse hem till dig från det företag vi samarbetar med. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia.


Ångerrätt

Du har 30 dagars ångerrätt, när du handlar hos oss. Du har rätt till att öppna förpackningen och prova/undersöka den vara du har köpt, dock endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår hemsida, dock inte blommor & växter samt specialanpassade produkter, dvs vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål.

Ångerrätten gäller i 30 dagar från den dag du tog emot din vara, eller får den sista varan i en beställning där varorna levereras vid separata tillfällen. Vi ber dig att returnera din oanvända vara inom 30 dagar med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur.

För att enklast utnyttja din ångerrätt, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice. Genom att returnera varan inom 30 dagar behöver du inte informera oss om att du vill utnyttja din ångerrätt på annat sätt, om du inte önskar göra detta. Vill du meddela oss på annat sätt, finns det ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida ()www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av, eller ladda ner här. Det är dock inget krav att du använder formuläret för att kontakta oss, och du behöver inte heller ange orsak till att du önskar utnyttja ångerrätten. Du behöver i kontakt med oss dock vara tydlig med att du önskar att utnyttja din ångerrätt och vi rekommenderar att du anger kundnummer, ordernummer och annan relevant information i meddelandet för att undvika fel och förseningar.  Om du kontaktar oss via mail får du en bekräftelse på att ditt mail är mottaget inom kort tid. Observera att det inte räknas som att du utnyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans, utan att ge oss ett tydligt meddelande om detta. Din leverans skickas automatiskt tillbaka till oss efter angiven tid, men du debiteras då en outlöstavgift på 199 SEK. Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 45 kr och vid retur av större/tyngre varor debiteras även 195 SEK för returfrakt. Returavgift/ ev. returfrakt debiteras oavsett antal returnerade varor.

Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt eventuell fraktkostnad,  men inte tilläggsavgifter för exempelvis expressleverans eller inbärning. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuell fraktkostnad eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt.

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi har dock rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit din retur. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma eller vid saknad eller förstörd originalkartong kan ett avdrag för värdeminskning göras, avdraget bedöms från fall till fall. Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Vid återbetalning via bankkort tar det några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto pga bankens hanteringstid.


Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 033-22 50 33 eller via e-post customerservice@homeroom.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid", efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som anges på retursedeln. Se mer under rubriken ”Så här returnerar du” nedan. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Vid retur står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. Summan återförs till de kontokort som betalningen gjorts ifrån.


Bytesrätt

Vill du byta en vara gör du en retur enligt ovan, samtidigt som du lägger en helt ny beställning på homeroom.se. Vi återbetalar ej frakt- och returavgifter.

Vid retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.


Outlösta paket

Vi debiterar en avgift för försändelser som inte tagits emot vid beställd hemleverans motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering enligt prislistan som anges ovan.


Så här returnerar du

Vill du returnera en vara, skall det göras inom 30 dagar, i originalförpackningen och med ifylld retursedel/etikett. Om retursedel saknas, gå in på homeroom.se och logga in på Mina Sidor/Mina Beställningar, där du antingen kan printa eller få retursedel/etikett skickad till dig för varan/ordern det gäller. Du slipper då lägga ut för returfrakten och avgiften regleras istället vid återbetalningen, som sker inom längst 14 dagar.

Du betalar endast en returavgift som debiteras dig i efterhand oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen i originalförpackningen innan du returnerar varorna. Returetiketten klistras sedan på emballaget.

Försändelser under ca 20 kg som levererats med PostNord kan du välja att lämna in hos deras ombud. Försändelser som levererats med speditör samt vid större och tyngre försändelser över ca 20 kg, kontakta speditören för att boka tid för upphämtning. Uppgifterna finns på Retursedeln.

Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs i från eller krediteras från din faktura .


Miljöansvar

Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Dock är det direkt olämpligt att skicka elavfall per post, varför vi inte kan samla in avfallet. När du köper en elektrisk produkt från oss kan du enkelt lämna in dina gamla elektroniska apparater hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.


Medlem i Svensk Digital Handel

Ellos är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 GÖTEBORG
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670


Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.


Krossgaranti

Vi ersätter alltid transportskadat glas och porslin. För frågor eller anmälan av transportskadat gods vänligen kontakta oss på telefonnummer 033-22 50 33 eller via e-post customerservice@homeroom.se.


Elektronikgaranti

Alla elektriska apparater som vi säljer har minst ett års garanti, såvida inte en längre garantiperiod anges under produktinformationen på vår hemsida. Din faktura eller följesedel gäller som garantibevis och en eventuell reparation tar vanligtvis mellan 2-5 veckor. Tänk på att garantin inte gäller om produkten har hanterats på fel sätt. Upplevs produkten vara felaktig är det därför viktigt att bruksanvisningen noga har lästs igenom innan produkten sänds tillbaka till oss, för att säkerställa att den har installerats/hanterats korrekt. Du undviker på så sätt eventuella kostnader som annars kan komma att debiteras dig om den auktoriserade verkstaden inte bedömer att ärendet är ett garantiärende. Alla elektriska produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska ska detta framgå i varans produkttext.


Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår site.


Force majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.


Köpgaranti

När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något problem inträffar. Köpgarantin är gratis och gäller för registrerade användare hos PriceRunner.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom en timme efter ditt köp genomföra din registrering. Det är gratis och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti

För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig personligen. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är skadad, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.

Köpgarantin ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader betalas ingen ersättning.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler samt lista på kategorier som är undantagna.


Personuppgiftspolicy

Ellos Group Sweden AB, org. nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Homeroom”), ansvarar i egenskap av personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Homeroom.

Dataskyddsombud

Homeroom har utsett ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Homerooms behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är dpo@ellosgroup.se.

Personuppgifter som behandlas


De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från annan.

Personuppgifter som du lämnar till oss

När du genomför ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar användarkonto, tecknar försäkring, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller tar i anspråk dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen kommer du att lämna personuppgifter till oss. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.

Personuppgifter som vi samlar in från dig

När du genomför ett köp hos Homeroom, när du kontaktar oss och när du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier (Facebook, Instagram och TikTok) kommer vi att samla in personuppgifter om dig. Sådan information är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, webbläsarinställningar, tidzon, data som samlats in från cookies, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss såsom bland annat inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (så som geografisk plats, sessionstid, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen samt information om din övriga användning av våra tjänster och produkter), sök- och köphistorik, ordernummer, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit, betalningsinformation, samt din aktivitet på våra sidor, sociala nätverk samt på vår sajt.

Personuppgifter om dig som vi får från annan

Homeroom kan komma att ta emot e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Homeroom behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Homeroom att informera dig som tredje part om behandlingen.

Varför och enligt vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?


För kundservice och administration av kundförhållande

Vi behandlar namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadress, köphistorik, ordernummer, betalningsinformation och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss i syfte att ge dig god kundservice och för att administrera vårt kundförhållande med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer för det fall du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt vårt berättigade intresse att tillhandahålla god service i det fall du inte är kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att leverera våra produkter till dig eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För kreditgivning

Vi behandlar uppgifter om dig och ditt köp för att möjliggöra för dig att genomföra köp på kredit. Vi kommer av den anledningen att behandla ditt kundnummer, din köphistorik, kreditinformation såsom t.ex. din beviljade kredit samt ditt personnummer. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

För marknadsföring

Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress, din aktivitet på våra sidor, din köphistorik, ordernummer, data som samlats in från cookies och uppgifter om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanjerbjudanden samt påminnelser om varor som är kvar i din varukorg till dig via e-post, sms, ”push-meddelanden” eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar nyhetsbrev till dig är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Homeroom eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt. När vi behandlar dina personuppgifter för att skicka ”push-meddelanden” med marknadsföring till dig är den rättsliga grunden samtycke. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivera ”push-meddelanden” i din mobiltelefon och återkallar ditt samtycke genom att inaktivera ”push-meddelanden” i din mobiltelefon. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar kampanjerbjudanden och påminnelser om varor som är kvar i din varukorg till dig är intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra våra produkter. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för det aktuella ändamålet går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För automatiserat beslutsfattande eller profilering

För att kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden till dig kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter om dig. Sådana uppgifter är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, webbläsarinställningar, tidzon, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss, information om dina surfvanor, sök- och köphistorik, ordernummer, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din övriga aktivitet på våra sidor, data som samlats in från cookies, sociala nätverk och vår sajt. Baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende (s.k. profilering) ger vi dig sedan automatiskt anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror du kommer uppfatta som intressanta och relevanta för dig. Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna utveckla vår verksamhet och, så långt det är möjligt, för att inte störa dig i onödan och för att förse dig med material, inbjudningar och erbjudanden som matchar dina önskemål och behov. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för det aktuella ändamålet går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För statistik

Vi behandlar ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För hantering av reklamationer, returer m.m.

Vi behandlar namn, adress, mobil- och telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.

För bokföring

Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Homeroom för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, mobil- och telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.

Till vem lämnar vi vidare personuppgifterna och var behandlar vi dem geografiskt?


Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag som ingår i Ellos Group-koncernen.

Homeroom kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet. Om du gör ett köp på kredit kan vi även komma att lämna ut dina personuppgifter till Resurs Bank AB. Samtliga dessa aktörer är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Homeroom kan komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer och samarbetspartners som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy och våra instruktioner.

Homeroom kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Homeroom lämnar ut sådana personuppgifter. Homeroom kan även komma att lämna ut dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Homerooms tillgångar.

Homeroom behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, säkerställer vi att dina uppgifter skyddas på ett likvärdigt sätt som om de hade behandlats inom EU/EES genom standardavtalsklausuler som vi har ingått med dessa aktörer eller andra lämpliga säkerhetsåtgärder. En kopia på standardavtalsklausulerna hittar du här: här.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?

Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.

Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

Personuppgifter som vi behandlar för marknadsföring i form av nyhetsbrev och ”push-meddelanden” behandlas till dess att du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber oss att sluta kontakta dig. I samband med detta kommer vi även, i den utsträckning som det är möjligt, att radera de personuppgifter som vi behandlar om dig relaterade till automatiserat beslutsfattande och/eller profilering. Personuppgifter som vi behandlar för annan marknadsföring än nyhetsbrev och ”push-meddelanden” behandlas under kundförhållandet och ett år därefter.

Personuppgifter som vi behandlar för att föra statistik behandlas fram till dess att aktuellt bokföringsmaterial har raderats, närmare bestämt i sju år.

Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som vi enligt lag har dessa rättsliga förpliktelser.

Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål behandlas i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

Dina rättigheter


Rätt till information, tillgång, rättelse, radering m.m.

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).

Rätt till information, tillgång, rättelse, radering, begränsning m.m.

Du kan också ha rätt att begära att behandlingen begränsas. Rätt till begränsning kan du exempelvis ha om du har invänt mot vår behandling av dina personuppgifter eller om du har begärt rättelse och du vill begränsa vår användning under tiden vi kontrollerar om personuppgifterna är korrekta. Om du inte har grund för din begäran eller om din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, har vi rätt att vägra att gå din begäran tillmötes alternativt ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför.

Rätt till dataportabilitet

Du kan ha rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt till invändningar

Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter som grundar sig på våra berättigade intressen. Vi får då inte längre behandla personuppgifterna såvida vi inte kan visa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort personuppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.

Rätt att lämna in klagomål

Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter enligt punkten 7 nedan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114
104 20 Stockholm
imy@imy.se

Om ditt klagomål endast relaterar till ett företag i annat medlemsland i EU har du rätt att lämna in ditt klagomål till berörd datamyndighet i detta land. Här är en lista över datamyndigheter i andra länder.

Kontakta oss
Du kan kontakta oss på följande sätt:
via e-post: customerservice@homeroom.se
via telefon: 033-22 50 33

genom att skriva brev till:
Ellos Group Sweden AB
Box 961
501 10 Borås